dinsdag 22 november 2011

Home sweet home #3

Eigenlijk had dit berichtje gisteren online gemoeten, maar toen kwam ik er niet aan toe. Dus daarom vandaag alsnog een Home sweet home berichtje.

Een van mijn lievelingsplekjes in huis is onze boekenkast. En met name 2 planken daarvan.
Deze:


Zo op het eerste gezicht lijken dit misschien gewoon 2 planken met boeken en prullen.
Maar dit zijn niet zomaar boeken en prullen.

Het zijn Zweedse boeken, waaronder bijvoorbeeld Bröderna Lejonhjärta van Astrid Lindgren (oftewel De gebroeders Leeuwenhart in het NL). Dat was het allereerste boek dat ik gelezen heb in het Zweeds. En dat viel toen echt niet mee. Een mooie herinnering dus. En bovendien een heel mooi boek.

En zo staan er meer Zweedse boeken tussen waar ik bepaalde herinneringen aan heb.
De 2 planken zijn ook alweer te klein, want op een tafel ligt nog ongeveer een meter Zweedse boeken te wachten op een plekje. Elke keer als we in Zweden zijn, koop ik er weer een aantal boeken bij. De meeste trouwens in kringloopwinkels.
Zweden zijn echte lezers. Ze kopen veel boeken (die zijn daar ook vrij goedkoop) en doen ze ook weer makkelijk weg. Dus bij elk bezoek aan een kringloopwinkel heb ik wel weer wat leuke boeken gevonden.
Verkochten ze er ook maar tijd bij......

Verder zie je op de onderste plank een stapel Nederlandse boeken. Die zijn van mijn vader geweest. Ook het eendje is een herinnering aan mijn vader, die inmiddels overleden is.
Het beeldje daarnaast heb ik van mijn zus in Amerika gekregen toen ik daar 2 jaar geleden op bezoek was.

Achter de boeken staat een luchtfoto van onze wijk. Die heb ik gekregen van P, onze overbuurman en vriend, die in september overleden is.
En bovenop de Martin-Beck-boeken staat een elektromotortje dat onze dochter gemaakt heeft toen ze nog op de basisschool zat. Het werkt echt. Eerst was het stuk, maar niet zo lang voordat hij overleed heeft P het nog gerepareerd.

Zomaar 2 boekenplanken in een kast. Voor iemand anders nietszeggend, maar ik kan er nog wel een pagina over vol schrijven.....

P.S. Ik ben heel blij met de reacties tot nu toe op mijn give-aways. Ik vind het echt zo leuk dat mijn blog blijkbaar door mensen gevonden en bekeken wordt!
En ik ben ook heel blij dat weer op haar oude stekkie is teruggekeerd. We hebben allebei niet begrepen hoe ze opeens verdwenen was, maar mijn trouwste volgster is weer zichtbaar. ;-)

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...