zondag 11 maart 2012

Tranen

Sinds kort ben ik geabonneerd op Puntje.
Af en toe krijg ik daarvan een soort overdenking in mijn mailbox.
En vandaag kreeg ik deze:

Geen leven zonder water, geen leven zonder tranen.
En wat zijn er veel verschillende!

Tranen van verdriet, tranen van woede, tranen van machteloosheid.
Tranen van ontroering, van geraakt zijn, van geluk, van opluchting.
Van herkenning van iets wezenlijks: in de ander, in de natuur, in jezelf.
En van die zandkorrel in je oog, de wind of een graspol.

Is het een al te lang volgelopen emmer die eindelijk overstroomt?
Het oplossen van een harde (zoute!) brok herinnering?
Het smelten van een ijsklomp om je hart?
Een volgezogen spons die nodig uitgeknepen moest worden?
Het bevloeien van een dor stukje in jezelf dat tot ontginning wil komen?
Of zijn het de tranen van een ander op wie je - dorstig - meelift?

Laat je zakdoek gedrenkt zijn in dit soort vragen, dàt doet leven!

 
Ik vind het een mooie overdenking. En hij komt op een moment dat er eigenlijk best veel tranen stromen in mijn omgeving. Zou dat toeval zijn of niet?
  
Bronvermelding:
Puntje is een korte, positieve, gezondheidsbevorderende tip van Johanna Priester, huisarts.
Wie geregeld zo'n lichtpuntje wil ontvangen, kan een leeg mailtje sturen met als titel "aanmelden".
puntje@helianth.nl
Vorige puntjes vind je op helianth.nl

2 opmerkingen:

Jeanneke zei

Net als in jouw omgeving vloeien in de mijne ook de nodige tranen momenteel. Vandaag nog een grote schok te verwerken gekregen, waarbij ik mijn tranen de vrije loop moet en kan laten; een tranenzegen...
Pracht post, dankjewel.

Anoniem zei

Ja, soms gebeurt dat zomaar, dat je ergens heel erg mee bezig bent en dat er dan iets naar je toe komt waar dat mee te maken heeft. Net of het even naar je toegestuurd is.
En hier zie je hoe zo'n grote overdenking er te maken is van het ene woord: tranen.

lieve groet,
Gerry

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...