zaterdag 17 maart 2012

Creapower!

Vandaag werd in Almere de 1111 Marathon gehouden, waarover ik hier al schreef. En ik was erbij.

Omdat ik vannacht pas laat thuis was, ben ik pas 's middags naar het buurthuis in Almere-Buiten afgereisd, met mijn naaimachine en een hele krat met lapjes, lintjes, bandjes enzovoort.
Maar toen ik daar aankwam, zag ik dat ik al die spulletjes wel thuis had kunnen laten. Want man man, wat was er ONTZETTEND VEEL gedoneerd. De leukste stofjes, lintjes, bandjes, applicaties, knoopjes en noem maar op. Het was bijna onmogelijk om te kiezen wat je zou gaan gebruiken.

Ik werd door Jos, een van de organisatoren, keurig ontvangen en wegwijs gemaakt.
Ik kreeg een naambadge en een plekje om mijn naaimachine neer te zetten.
En ik mocht zelf weten wat ik wilde gaan maken en waarmee.



Er waren toen al zoveel leuke dingen gemaakt dat ik eigenlijk niet kon kiezen.
Maar ik besloot te beginnen met het maken van een Homey knuffel. Je ziet er eentje op de foto, in het midden.
Dus ik zocht tussen mijn meegebrachte lapjes, haalde het patroon en ging gauw beginnen.
Het duurde langer dan ik had gedacht om Homey te maken, vooral ook doordat mijn spoeldraad niet wilde meewerken. Maar uiteindelijk heb ik mijn exemplaar af gekregen.


De kleuren op de foto zijn nogal flets, omdat ik de foto's met mijn telefoon heb gemaakt. Al het roze is in het echt fuchsia.
(Uhm... en het gehaakte bloemetje bij de neus is om een gaatje te verbergen dat ik per ongeluk knipte toen ik de rafeltjes van de neus een beetje wilde bijknippen. Tijd voor iets te eten was dat.)
Mijn Homey is gemaakt van gerecykleerde stofjes.

Ook de catering was top verzorgd. Je mocht drinken pakken wanneer je maar wilde en er lag fruit, koek en snoep voor iedereen. Rond 5 uur kregen we een lekker koud hapje. Rond 6 uur heerlijke soep en een uurtje later zelfs een heus warm (stamppot)buffet.

Na het eten ben ik nog aan een kussen begonnen van restjes stof die mijn buurvrouw over had van de door haar (in een razend tempo) gemaakte vis-knuffel.
Ik maakte er een kussenhoes van met een achterkant van fleece en een heus uitneembaar binnenkussen.
Ik hoop dat ook daar weer een kind/meisje heel blij mee gaat worden.



Toen ik klaar was met mijn kussen, was het al over half 10 en dus had ik geen tijd meer om nog aan iets nieuws te beginnen. Maar sommigen waren nog volop bezig.
Dus toen heb ik mijn spulletjes ingepakt, heb nog wat foto's gemaakt en ben weggegaan.
Voor mij was het een 'thuiswedstrijd', maar er waren vrouwen (en 1 man!) vanuit het hele land gekomen. Tot zelfs uit Limburg aan toe. Een aantal van hen waren er al ruim voor 10 uur 's morgens en bleven tot het einde. En daarna moesten ze nog naar huis rijden. En dat alles om zich geheel vrijwillig in te zetten voor een goed doel: leuke spulletjes maken voor kinderen waar thuis geen geld en/of besef van de ouders is om leuke spulletjes voor de kinderen te kopen. Geweldig toch?

Ik vond het een geslaagde middag en avond.

Inmiddels is de Stichting Creapower opgericht die zich gaat inzetten om meerdere van dit soort dagen te organiseren door heel het land. Dus misschien ook een keer bij jou in de buurt.
Wil je er meer over weten? Kijk dan hier of hier.

En wil je foto's zien van vandaag (niet door mij gemaakt), kijk dan eens hier. Dan kun je o.a. zien wat een leuke en mooie dingen er gemaakt zijn. Wat zijn sommige vrouwen ontzettend creatief! En sommige zijn daarbij nog heel erg snel ook. Bijvoorbeeld mijn buurvrouw: zij maakte binnen een uur een hartstikke leuke vissenknuffel naar haar eigen ontwerp. En haar buurvrouw aan de andere kant maakte ook razendsnel superleuke dingen.


En nu ben ik moe, dus duik ik gauw mijn bedje in.

4 opmerkingen:

Jeanneke zei

Hartverwarmend! Wat een prachtig initiatief en resultaat. Echte Creapower!
Er is nog heel veel goed te doen, ook in eigen buurt en land. Samen of in je eentje, het doet zó goed!

Fijne zondag,

Jeanneke.

Zaanse Zolder zei

Oh wat leuk en wat een geweldige kussens !! Toffe stofjes hoor.
Over stofjes gesproken.... mail je me nog even over de stof die je wilt hebben? sylstil@planet.nl
Groet van Sylvia

Katja (@Yane) zei

Wat een prachtig initiatief. Fijn dat je eraan mee werkt!

Anoniem zei

Ik heb even op Picasa gekeken, wat ontzettend veel leuke dingen zijn er gemaakt.
Een prachtig initiatief.

Lieve groet,
Gerry

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...