zondag 12 augustus 2012

Middagje Örebro

Zoals gezegd was ik een weekje op vakantie bij vrienden in Zweden.
Hun huis staat (voor Zweedse begrippen) niet zo ver van de stad Örebro (spreek uit als Eurebroe).


En omdat dat een mooie stad is, gingen we er een kijkje nemen. We hadden niet zo heel veel tijd (dat komt ervan als je 's morgens pas rond 11 uur je bed uit komt, maar wat maakt het uit, het is vakantie, het gaat om de rust en de gezelligheid), dus werd het een middagbezoek.

Örebro staat onder andere bekend om het mooie oude kasteel.

Dit slot staat midden in de stad, dus het is niet moeilijk te vinden.
Wij liepen er langs, omdat we op weg waren naar Wadköping. Dat is een soort openlucht museum met allemaal oude gebouwen die ooit ergens in Örebro hebben gestaan.
Ik zal later nog wat meer over ons bezoek hieraan vertellen.

Onderweg kwamen we langs een grote brug over de rivier de Svartå.

Overal in de stad kwamen we mooie bloembakken tegen. Ook aan de relingen van de brug.

We liepen langs appartementen met groene balkonnetjes.


Aan de overkant van de rivier staan niet de goedkoopste huisjes van Örebro:


Maar in verhouding tot wat wij in Nederland aan huizenprijzen gewend zijn kosten deze een schijntje.

We liepen door het Stadspark. Zo mooi!


In 2004 is het uitgeroepen tot Mooiste park van Zweden.
Ik heb er nog meer foto's van, maar dat wordt een beetje teveel van het goede.

Aan het einde van het park ligt Wadköping.


Maar daar zal ik dus nog een apart blogje over schrijven.
Hier wel alvast een doorkijkje naar een van de gebouwen.


Een en al schattigheid.
Jammer genoeg ging alles om 17.00 uur dicht, dus we konden niet alles bekijken. Maar dat is dan weer een mooie reden om nog eens terug te komen.
Het theehuis bleef wel open tot 19.00 uur, dus daar hebben we een tijdje lekker op het terras gezeten.
Vervolgens gingen we weer terug door het park.

Voor Zweedse begrippen was het er erg druk.


Aan het eind van het park is de Stadstuin.


En daar zagen we pruimen hangen (en moesten gelijk aan het gedicht van Hieronymus van Alphen denken)


en heerlijke rode bessen.






Die zowaar nog niet door vogels waren gevonden. Dus dat werd smullen!

Er lagen behoorlijk wat pruimen op de grond. Zonde om te laten liggen voor de vogels, vonden wij. Dus rapen maar. En de wandelstok van oma werd gebruikt als we er niet goed bij konden. :-)

Wat een lol! We leken wel een stelletje ondeugende kinderen.

Tenslotte zijn we weer serieus geworden en verder gelopen, terug naar de auto. Nog een stukje door het oude gedeelte van Örebro.
Daar kwamen we best veel leuke winkeltjes tegen. Helaas allemaal gesloten, omdat het al over zessen was.
Weer een reden voor een volgend bezoek.

We namen afscheid van Örebro met een kijkje op de brug bij het kasteel.


Is het geen plaatje?
Omdat ik er niet op gerekend had dat het zo'n fotogenieke stad zou zijn, had ik mijn grote (en betere) camera niet meegenomen. Ook dat is een les voor de volgende keer.

Vi ses, Örebro, hoppas jag. Oftewel: Hopelijk tot ziens, Örebro.

6 opmerkingen:

Angeline zei

Wat is het daar ontzettend mooi!

Anoniem zei

Wat een prachtige stad en wat ziet het er allemaal netjes uit.
Heel mooi!

Lieve groet,
Gerry

Jeanneke zei

Bedankt voor de heerlijke, stadswandeling! Ik heb ervan genoten.
Groetjes,

Jeanneke.

Anoniem zei

wat een prachtige foto's dat zal genieten zijn geweest
lieve groet jenneke
http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

Willy zei

Ik krijg meteen heimwee. Wij waren er begin juni en ook heel verrast van de mooie stad. In het stadspark waren ze toen net bezig met bloemen in de perkjes te zetten. Het ziet er ook allemaal even mooi en goed verzorgd uit. Wadköping is ook erg mooi. Volgens mij heb ik ook foto's gemaakt van dezelfde huizen aan het water.
Groetjes,

Miss Creatuurtje zei

Sinds mijn dochter begin van de vakantie naar Zweden is geweest, kan ze er niet meer over zwijgen. En deze foto's (en van nog een medeblogster) spreken boekdelen... ik zou best ook een keertje willen gaan, prachtig land!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...