vrijdag 10 augustus 2012

Zweedse pannenlap oftewel grytlapp

Weten jullie nog dat ik een tijdje geleden dit boekje kreeg in ruil voor 2 lapjes stof?


Het is een Zweeds boekje uit 1966 met daarin 15 verschillende haakpatronen van grytlappar oftewel pannenlappen.
Ik kon haast niet wachten om er iets uit te gaan haken. Maar toch kwam er steeds iets tussen.
Totdat ik vorige week naar Zweden vertrok om daar een weekje bij vrienden te gaan logeren. Ik mocht maar 10 kg bagage meenemen (dat krijg je als je goedkoop wilt vliegen), dus ik kon geen zwaar cadeau in de koffer stoppen. En toen bedacht ik dat het misschien leuk zou zijn als ik tijdens mijn logeerpartij een paar echte Zweedse grytlappar zou gaan haken.
Ik vroeg de vriendin welke kleuren zij in haar keuken had en dat bleken rood, wit en zwart te zijn. Dus daarvan gingen bolletjes katoen mee. En haaknaalden, in de hoop dat daar bij de tassencontrole niet moeilijk over gedaan zou worden. Gelukkig mag je geen pincet of nagelschaartje mee in je handbagage, maar wel haaknaalden of een paraplu met punt. (voor de zekerheid: dit is ironisch bedoeld)

Ik liet de vriendin een patroon uitkiezen. Zij koos voor de allereerste pannenlap in het boekje.
En zo kwam het dat ik tussen al onze activiteiten door heerlijk zat te haken op verschillende plaatsen in en om het prachtige huis.

Met dit uitzicht aan de voorkant

en dit uitzicht aan de achterkant

had ik na een paar dagen haken een halve pannenlap.

En toen ik weer bijna naar huis moest, was de pannenlap af.

Helaas had ik toen zowel geen witte katoen meer als geen tijd meer om nog een tweede pannenlap te maken, dus die houdt ze nog tegoed.
Ik verklap niet waar de foutjes zitten die er door het gezellig kletsen en daardoor niet goed opletten in gekomen zijn. ;-)

P.S. Voor degenen die op vakantie waren: missen jullie mijn give-away niet? Er kunnen 10 winnaars zijn, dus je kans is heel groot. (hihi, nu nog zo ongeveer 100%)

7 opmerkingen:

Janina - Elke dag zaterdag zei

Gezellige pannenlap! En wat heerlijk om in Zweden een Zweedse pannelap te haken :)

Willy zei

Dat is een goede reden om snel weer eens terug te gaan naar Zweden, want er moet toch zeker een tweede pannenlap bij. Mooi! Fijn zo'n weekje in Zweden.

Anoniem zei

Hij is mooi geworden, nu de tweede nog. Rood wit staat altijd zo fris.

Lieve groet,
Gerry

Angeline zei

het is daar inderdaad prachtig,wat een heerlijke vakantie moet dat zijn geweest!

groetjes
Angeline
www.mijnplekkie.tk

Een huis in de straat zei

Oh, die is leuk!

Vlinderknoopje zei

leuk cadeau bedacht!

vee zei

hihi, wij vliegen morgen ook "goedkoop" en moeten ook op ons gewicht letten, man man... gelukkig wegen mijn bollekes katoen/wol niet zo veel :o)
pannenlappen als kadootje: goed idee en plezant om te maken

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...