maandag 1 augustus 2016

Slakkenleed

Ook dit jaar hoor ik weer veel mensen klagen over de grote hoeveelheid slakken in hun tuin.
Dat die slakken zich daar bevinden is niet het probleem. Wat ze daar doen wel. 
Dat is deel 1 van mijn blogje over slakkenleed.

 Ze vreten van alles aan.



Ze vreten van alles op.
Elk klein bloemetje dat het ook maar waagde om aan mijn courgetteplant te beginnen te groeien werd onmiddellijk vakkundig verwijderd.


Nu heeft weer een klein bloempje een poging gewaagd. Ik ben benieuwd of het er morgen nog is.


Het is trouwens een mannelijke bloem, dus een courgette gaat het hoe dan ook niet worden.

Ze doen echt hun best om werkelijk overal bij te komen.
Deze slak bevindt zich op bijna 2 meter hoogte.


En deze is nog erger. Die kwam zelfs binnen!


Ieuw! Zeker 15 cm lang! Gelukkig heb ik er niet op gestaan, al helemaal niet met blote voeten.
Omdat ik meestal nogal diervriendelijk ben, heb ik zelfs deze griezel opgepakt met keukenrol en buiten in het bos gegooid.

Ondanks dat ik niet actief op slakkenjacht ga, heb ik toch per ongeluk wel wat slakkenleed veroorzaakt. Daarom deel 2, over heel ander slakkenleed.


Een niet schoongemaakt bakje van een Mona-toetje stond om een andere reden in mijn tuin en was volgeregend. Dat blijkt een soort slakkenval te zijn geworden.
Ik hoop dat deze dames en/of heren geen al te gruwelijke dood zijn gestorven.

En hier nog zo'n voorbeeld:


Een bakje met een rest aardappelsalade die ik niet meer lekker vond. En ook daar een aardige laag water erbij door de regen.
Kennelijk ook heel aantrekkelijk voor slakken.

Tja, soms is de natuur hard. Voor mensen, planten en dieren.

3 opmerkingen:

Viviane Laebens zei

Ja het is een ware plaag dit jaar.Zelfs de behaarde zonnebloemstengels waren niet veilig en dus byebye zonnebloemen. Zo spijtig want de kleinkinderen hadden die gezaaid...wie zou de grootste hebben? Volgend jaar misschien.

Pippa's Hus zei

Ik word ook niet zo blij van al die slakken, mijn stokrozen lijken wel gatenkaas! XX Esther

MultiVroon zei

Ik ga als het te erg is 's avonds laat op slakkenjacht. Met een hoofdlampje, een plastic lepel en emmertje, zo 30-40 grote slakken. Die gaan in het gemeenteplantsoen, daar staan struiken zat en zie ik niks van schade. Ik zoek juist ook hoog op een paar vaste plekken van ze.

Ze zijn heel honkvast heb ik geleerd, grote kans dat er een in je courgettepot huist. Als ik een dikke van een kwetsbaar en ineens aangevreten plantje afhaalde was die gegarandeerd een paar dagen veilig. Zo nee, binnen een paar dagen weggevroten :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...