vrijdag 21 december 2012

Wie heeft hier verstand van?

Mijn ex-overbuurvrouw Tineke was begonnen met het haken van een poesje uit het boekje Minihondjes en -katjes haken. En tot haar grote ergernis lukte het niet.
Daarom vroeg ze aan mij of ik het eens wilde proberen.
Nou, dat wilde ik wel. Mooie reden om weer af en toe even tijd vrij te maken om te haken. :-)

Tineke had in plaats van dunne katoen dikke wol gebruikt, met bijpassende haaknaald.
Dus deze wol nam ik mee en ook ik ging daarmee aan de slag.
Ik haakte volgens dit patroon:

En ook bij mij wordt het nu heel raar.
Als ik precies volgens het patroon het lijf en de kop haak, wordt de kop veel groter dan het lijf.
Bovendien moet het lijf in 2 delen gehaakt worden die na het vullen aan elkaar genaaid moeten worden. Dat ziet er ook heel raar uit. Het lijkt in elk geval niet op het plaatje.

Dus mijn vraag is nu: wie heeft er ervaring met dit patroon?
En gaat het bij ons fout doordat we te dikke wol gebruiken, waardoor de verhouding verkeerd wordt? Of klopt er echt iets niet in het patroon?

Alle tips zijn welkom, want de poesjes zijn leuk en we willen er graag eentje maken voor de kleindochter van Tineke.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

oef ik ben er niet bekend mee
lijkt me wel dat het niet uit moet maken waar je mee haakt, kan dan toch alleen groter of kleiner worden ?? ik hoop dat iemand DE tip heeft voor je

ik zie nog wel dat het in een boekje staat

lieve groet jenneke

marmarel zei

Ik heb 'm gemaakt en weet nog wel dat ik ook heb moeten puzzelen ('t is uiteindelijk wel de poes van het plaatje geworden). Even diep in m'n geheugen graven. Volgens mij heb ik de kop en het lijf wel zo gemaakt als het patroon. Het is idd in twee delen gehaakt. Op zich valt het wel mee, het aan elkaar naaien zie je later niet meer. Ik weet nog wel dat de vorm er pas in komt als je de poten eraan maakt. En de oren heb ik wel iets groter gehaakt, volgens mij 8v ipv 6, anders worden 't van die rare punt-oortjes. Doordat je het lijf in twee delen haakt, wordt de onderkant wel mooi plat, waardoor het poesje beter zitten kan. En nogmaals, het model breng je erin door het aannaaien van de pootjes. Als je er echt niet uitkomt, moet ik het nog maar eens maken, om te kijken hoe 't ook alweer ging. Ik vind het boekje ook niet echt duidelijk hoor, er hadden van mij wel wat stappen-plaatjes bijgemogen!

Angeline zei

Ik heb geen ervaring met dit patroon,wel nog een poezenmand vol met andere poesjes,dus als jullie het op een ander poezenbeest willen wagen dan moet je me even mailen met je emailadres;-)en dan komt het dik voor mekaar!;-)

groetjes
Angeline

CarlaK.be zei

Ik heb er ook eentje gehaakt in het zwart. Het lijf is eigenlijk 1 groot deel + een platte onderkant. Ik vind bij mij dat de kop wat te groot is ten opzichte van het lijf, zelfs met de poten eraan.
Het lijkt daardoor meer op een beer.
Misschien is het beter om de kop een steek of 6 kleiner te maken (in de grootste toren)?
Liefs!

Janina - Elke dag zaterdag zei

Ik ken het patroon niet, maar gelukkig is hierboven al hulp geboden. Ik hoop voor je dat het nu gaat lukken! Leuk trouwens, je nieuwe header!

wannesraps zei

IK ken het ook niet! Wel tof dat je mee-haakt met je ex buurvrouw!!!
Groetjes
Maren

Leonie zei

Mijn moeder heeft hem ook gemaakt. Het lijkt meer op een hondje dan een poes! Het wilde niet lukken.
Ik hoop dat het lukt!

Groetjes Leonie

Zaanse Zolder zei

Deze heb ik nog nooit gehaakt. Ik heb hier wel een ander boekje met hondjes haken maar al doende is dat ook in een hoek terecht gekomen, zag er niet uit haha

Van Agnes. zei

Ik hoop dat het lukt met de tips van bovenstaande bloggers. Verder kan ik je alleen maar aanraden om zelf een beetje te gaan experimenteren. Haakwerk kan je makkelijk uithalen,(al is dat niet steeds de bedoeling, hihi).
Veel succes.

Groet, Agnes.

Linda zei

Ik heb al wel een hondje gehaakt en ze hebben sowieso allemaal een groot hoofd en een klein lijfje dus dat klopt wel bij jou poesje!!En ik zie dat er al mer advies is gegeven dus heel veel succes ermee,groetjes Linda

Miss Creatuurtje zei

Veel succes! Misschien lukt het wel met de tips hierboven, ik ben benieuwd!

Lies Koster zei

Ik heb het poesje niet gehaakt, maar ik denk dat ik het snap. Het zou niet uit moeten maken met wat voor garen je m maakt. Hij/zij wordt alleen wat groter of kleiner, maar de verhoudingen blijven gelijk.
Je begint met 5 lossen, dat is dus het "streepje" tussen de oren, bovenop de kop. daar haak je de aangegeven vasten aan, maar het bijzondere is dat je aan weerszijden van het rijtje lossen moet werken, zodat je een ovaaltje ktijgt i.p.v.een rondje. Als je voorbij het nekje bent moet je dus de kop alvast vullen. Dan haak je het lijfje en je maakt een aparte "bodem" door nu met een Magic Ring te beginnen met daarin het aantal aangegeven vasten. Dit wordt dus een echt rondje en zoals Carla al zei: een platte bodem, zodat poes goed blijft zitten.
Succes en de beste wensen voor 2013 van huisvlijtigliesje.blogspot.com

vitrien zei

ik heb hem ook al 2 keer gehaakt maar met dun katoen , 't is pruts maar 't kwam allemaal goed bij het dichtnaaien
het hoofdje ziet er idd groter uit maar 't klopt wel hoor

Poesie Oh Hi! zei

Hihi ik ben nog maar een beginnend haakster. Begint me al te duizelen als ik de uitleg lees ;) Katje is wel super schattig trouwens!

Unknown zei

Ik ben er mee bezig.... best lastig
Zit ook een telfout in, bij de poten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...