vrijdag 5 oktober 2012

Het Zweedse geheim ontsluierd.....

Het viel mijzelf (en misschien ook jullie) op dat ik de laatste tijd elke eerste week van de maand in Zweden was. Ik was daar op 1 augustus, op 1 september, op 1 oktober en ik zal er (hopelijk) weer zijn op 1 november en nog heel vaak daarna......
En waarom is dat dan wel????

De eerste week van augustus was ik in Värmland op uitnodiging van vrienden die daar een vakantiehuis hebben. En zij hadden mij niet zomaar uitgenodigd, maar voor een bepaalde reden. Die vertel ik straks.
Die week had ik alleen maar heerlijk vakantie.
Wij deden leuke dingen samen, waarover ik al een beetje vertelde en van plan was om nog meer te vertellen, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Aan het eind van augustus reisde ik weer af richting Zweden. Nu in mijn eentje en met mijn tentje.
Ik was toen in de provincies Blekinge en Småland, in het zuiden van Zweden.
En ik was er niet zomaar op vakantie, maar met een doel.
Voor degenen die mij niet persoonlijk kennen en mij niet volgen via Facebook, zal ik het uitleggen en bij het begin beginnen.

Misschien is het jullie opgevallen dat ik toen ik pas begonnen was met dit blog regelmatig schreef over 'wij'. Sinds een aantal maanden is dat 'ik' geworden.
En ja, dan weet je het eigenlijk al. Mijn man en ik zijn uit elkaar. De scheiding is nog niet rond, maar we wonen al een tijdje niet meer bij elkaar.
Ik woon in een vakantiehuisje in Lelystad. Dit huisje hadden wij al en ik was daar voorheen ook al regelmatig. Mijn naaimachine en knutselspullen stonden daar onder andere. Ook de tuin waar ik af en toe over schrijf, is daar. En ik ben heel erg blij dat ik dat huisje had als uitwijkplaats toen ik bij mijn man wegging. En dat ik daar tot op heden woon.

Maarrrr..... het huisje is maar 49 m2 'groot'. En degenen die mij een beetje kennen, weten hoeveel spullen ik heb. Alleen al voor mijn webwinkel heb ik meer dan 1000 stuks voorraad. Daardoor liggen bijna al mijn spullen nog in het huis in Almere, waarin ik samen met mijn man woonde. En dat kan natuurlijk niet eeuwig zo blijven.



Samen hebben wij ook al meer dan 10 jaar een vakantiehuis in Zweden, het land waar wij al sinds meer dan 25 jaar regelmatig vakanties hebben doorgebracht. Het land dat mij erg aan het hart gaat. Ik heb de taal geleerd (kan me nu redelijk goed redden in het Zweeds) en hou van de mensen, de rust, de ruimte, de stilte en de prachtige natuur daar.
Mijn man wil heel graag ons Zweedse huis houden en ik wil het niet hebben, om allerlei redenen.

Door een bekende werd ik op het idee gebracht om een huis in Zweden te gaan zoeken. Zo kon ik voor veel minder geld dan in Nederland een leuk huis kopen, waarin ik ruimte genoeg zou hebben voor mezelf en al mijn spullen.
Van een wild plan werd dat langzamerhand een serieus plan. En de reden dat ik eind augustus in de auto stapte richting Zweden, waar ik afspraken had gemaakt met een paar makelaars om wat huizen te gaan bekijken die ik op internet (de Zweedse funda) gevonden had. (mocht je hier een kijkje gaan nemen, dan kun je zelf zien dat je geen miljonair hoeft te zijn om in Zweden buiten de steden een leuk huis te kunnen kopen)

Ik was toen 2 weken in Zuid-Zweden en zag aardig wat huizen van buiten en van binnen.
Uiteindelijk viel mijn keuze op een geel pippihuis in de gemeente Tingsryd.

Vanuit Nederland heb ik via de mail onderhandeld met de makelaar van het huis en na allerlei dingen geregeld te hebben, ben ik op 1 oktober weer richting Zweden vertrokken (deze keer met Ryanair) en heb ik afgelopen woensdag samen met de huidige eigenaars het koopcontract getekend. Vanaf 1 november zal het huis van mij zijn!
Ik was zo zenuwachtig dat ik nu een contract heb waarop het begin van mijn handtekening 2 keer doorgestreept is en daarna pas de hele handtekening in 1 keer staat.

Omdat het huisje in Lelystad maar heel weinig kost per maand, kan ik dat ook aanhouden.
Op die manier kan ik hopelijk van 2 walletjes gaan eten, oftewel: afwisselend in Zweden en in Nederland gaan wonen.
Geen idee hoe ik dat concreet allemaal ga invullen en hoe mijn spullen in Zweden gaan komen, maar dat zie ik allemaal wel. Ik hoop vooral dat het me gaat lukken en dat het me veel moois gaat brengen.

En dat was het 'geheim'.
Heb ik zo alle vraagtekens weggenomen?
En heb je zin om op bezoek te komen? Je bent welkom hoor. Iedereen moet Zweden minstens 1 keer in zijn leven gezien en gevoeld hebben!

24 opmerkingen:

Anoniem zei

Wauw! Je maakt van iets moeilijks iets vol nieuwe kansen en mogelijkheden! Je gaat de uitdaging aan! Sterk! Ik wens je het allerbeste in je nieuwe, mooie huis!

Anoniem zei

jeetje je bent een dappere dame....actie ondernomen, nu moet je dat natuurlijk wel (financieel)kunnen niet iedereen kan dat, dus ik ben blij voor je dat je dit hebt kunnen doen....een felicitatie is wel op zijn plaats..............leuk kan ik daaruit verhalen gaan volgen en natuurlijk ook vanuit hier als je hier weer even bent......succes met alles
lieve groet jenneke

wannesraps zei

Ik ben er zeker van dat je een leuke nieuwe start kan maken in Zweden.
Zweden staat zeker op mijn lijst van landen die ik eens wil bezoeken

Succes ginder
Maren

CarlaK.be zei

WAUW !!! Proficiat, niet alleen met fet huis; maar vooral omdat je knopen hebt doorgehakt en niet bij de pakken blijft zitten.
Liefs, CarlaK

Zaanse Zolder zei

Jee wat een avontuur !! you go girl ! Ik heb echt respect voor je, ik zou zoiets nooit durven denk ik.
En wat een prachtig huis, echt helemaal a la pippi ja.
Een nieuwe start met nieuwe uitdagingen in een prachtig land (van horen zeggen, want ik ben er nog nooit geweest). x Syl

Maddy zei

Jee..jij hebt een moeilijke tijd achter de rug! Heel dapper hoe je, nu voor jezelf hebt gekozen en je eigen weg gaat, kan ik alleen maar héél veel bewondering voor hebben! Ik wens je alle geluk met je nieuwe huis, je nieuwe land, eigenlijk met je nieuwe leven...maak er iets moois van!! Grtzz..Maddy

Anoniem zei

Wat een verhaal Ria. Is het de laatste tijd niet gemakkelijk voor je geweest.
Wel fijn dat je onafhankelijk weer verder kunt en met je leven verder kunt in een land waar je van houdt.
Wens je veel sterkte!

Lieve groet,
Gerry

Busje vol bijou zei

Jeetje wat heftig maar wat goed van je om er positieve draai aan te geven!!
En de luxe van 2 huizen!!Geniet!!Het kan het mag je kunt het!!
Kom graag es op bezoek in Sverige!X

Kaatje1010 zei

heerlijk!! Geniet maar van die nieuwe uitdaging... enne ... pracht van een huis!

vee zei

oh nen droom! een echt pipilangkoushuis!!!
toen ik klein was waren er een aantal zweedse series op tv (astrid lindgren) en dat waren de allerbeste!!

Moos zei

Wat een veranderingen allemaal meis.
Wat ingrijpend. Maar wat een schitterend huis!!!! Ik kan me voorstellen dat dit paleisje je hart sneller doet kloppen :-)

Ik ben nog nooit in Zweden geweest ..... Dus wie weet hihihihi ......

de Bakmadam! zei

Waauw! dat is nog eens een verhaal met een grote V! Wat een grote stap van je. Ik vind het heel erg moedig en tegelijkertijd ontzettend spannend. Ben zelf nog nooit in Zweden geweest, maar al wat ik er over zie / hoor lijkt me de moeite waard (en ik ben een ikea-addict). Ik wens je alvast het alleberste toe, ginder in je nieuwe stekkie!!

Leonie zei

Ik had het goed geraden :-)
Maar wat een prachtig huis! Echt heel groot!
Knap dat je dat zo allemaal alleen hebt gedaan!
Ik wens je super veel plezier! En inderdaad, Zweden ziet er prachtig uit! Kijk uit wat je zegt, straks staan er hordes mensen voor de deur ;-)

shibbie zei

Wat een geweldige stap! Dapper, stoer en bijzonder... Veel geluk alvast... En gelukkig is je blog plaatsonafhankelijk, toch?

Kaatje zei

Wauw, wat ontzettend stoer!!! Vind het heel moedig om zo'n grote beslissing te nemen om in een ander land te gaan wonen. Maar wat een schitterend huis heb je gekocht!! Kijk maar uit hoor, dadelijk wil heel blogland bij je komen logeren!!Heel veel geluk toegewenst!

Groetjes Bianca

Miss Creatuurtje zei

Go girl! Ik kan het alleen maar toejuichen dat je je toekomst in eigen handen neemt. En ligt jou hart in Zweden, dan heb je groot gelijk dat je dit doet! En jaaa, ik wil graag eens op vakantie komen :-)

vrouw Hommel zei

Wat een moedig besluit, heb ik veel bewondering voor. Wens je dan ook alle geluk toe daar en in Nederland.

methartzielvansil zei

Waw-wat een verhaal. Triest en mooi tegelijk. Triest omdat je toch iets afsluit maar zo mooi omdat je een nieuwe stap zet. En wat een gaaf huis-te gek. Ik ben benieuwd hoe je alles gaat invullen e.d. Heel veel succes en geluk wens ik je hierbij. En je hebt een knijper tegoed. Wil je .au.b. je adres doormailen? Fijn weekend-xxx-Sil

Angeline zei

Ik vind het heel erg dapper en geweldig wat je gaat doen,laat je niet kisten zou ik zeggen en ik hoop dat je in Zweden(en tussendoor eens in Lelystad)weer heeeel veel geluk mag kennen na deze moeilijke periode!
Lijkt me overigens een prachtig land!

zohra zei

een grote stap en hopelijk ga jij je goed voelen in je nieuwe stekje. Ik vindt het alvast een super leuk huisje, idd heel pipi-achtig maar i love it
Liefs zohra

Vlinderknoopje zei

Ik wens je alle geluk... zal niet gemakkelijk geweest zijn deze beslissingen te nemen maar nu kan je er ten volle voor gaan!
Dikke kus,
Marina
Heel mooi, leuk huis!

Poesie Oh Hi! zei

Wauw! Wat een fijn huis heb je gevonden. Er straalt zoveel goeds van af! Geniet er van!

miekemoeche zei

heel moedig van je om deze weg in te slaan! Dit zal toch niet allemaal even gemakkelijk geweest zijn...en nog! Daarom wens ik je heel veel geluk in je pipilangkoushuis daar in het verre, prachtige, tot-de-verbeelding-sprekende Zweden!
dikke, warme harteknuffel,

Hilde

Marit zei

Wat een superleuk Pippi Langstrump huis. En niet eens zo heel ver van Astrid Lindgrens Varld.
Kan ff niet al die puntjes en rondjes boven de letters vinden hoor. ;)

Ik heb altijd genoten van de vakanties in Zweden. Mijn ouders zijn ook helemaal gek van Zweden en spreken ook Zweeds. Dus kan wel een en ander verstaan, maar spreken niet echt.

Met mijn man heb ik ook een paar jaar terug een vakantie in Zweden doorgebracht, inclusief het "wild kamperen" natuurlijk. ;)

Veel succes met je nieuwe huis en leven.

Liefs Marit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...