dinsdag 2 oktober 2012

De roze koek

Toen ik vorige week mijn stukje had geschreven over het Insectenkookboek, bleef vooral de roze koek in mijn hoofd hangen.

Deze werd genoemd als een van de voorbeelden van dingen die we zomaar eten  zonder erbij na te denken dat daar insecten in verwerkt zijn.

Sylvia van Zaanse zolder schreef dit als reactie op mijn blogje:
Ik ben ooit eens op een cochinelle plantage geweest, die beestjes leven op cactussen. Er werd daar laten zien hoe het bloed wordt gebruikt als rode kleurstof voor drankjes en ook roze koeken ja. Volgens mij wordt dat tegenwoordig niet meer gebruikt en hebben ze een vervanger. Het schrikt wel af hè insecten eten, maar hoeveel anders dan een garnaal kan het eigenlijk zijn. Laten we eerlijk zijn, een garnaal ziet er zo op het oog ook een beetje raar uit. 

En toen werd ik wel heel nieuwsgierig.
Zouden we met de roze koek nog steeds geplette luizen eten? Of zouden die allang vervangen zijn door iets chemisch? (en wat zou dan eigenlijk erger zijn?)
Dus op speurtocht.

Een pak roze koeken is zo gekocht.
En een foto van de ingrediënten is ook snel gemaakt.

En wat zien we daar????? Tada tada tada..... E120 oftewel cochenille. :-)
Ik weet dat ik daar vroeger weleens wol mee geverfd heb. Werd inderdaad ook mooi rood.

En de roze koeken? Ze zijn op. Ze smaakten nog net als vroeger. Gelukkig.

En wat betreft de garnalen ben ik het helemaal met Sylvia eens. Maar dat schreef ik al eerder.

11 opmerkingen:

Moos zei

Schitterend! Het raadsel rondom de roze koek ook weer opgelost hahaha

Wij ontbijten hier altijd met roze koeken ;-) Niet echt voedingswijzer-verantwoord hihihi maar ze blijven lekken hahaha

Daar zeggen jullie wat over een garnaal ... Enne ontleed maar eens een mossel .... Ziet er ook niet uit ..... Maar wel lekker hihihihi

Anoniem zei

ha ha en sinds ik het hoorde at ik ze niet meer ( ben wat dat betreft een echte viezerik) leuk om te lezen
lieve groet jenneke
http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

Zaanse Zolder zei

Lekker hoor roze koeken hahaha

Kijk eens, het wordt dus echt nog steeds gebruikt, ik heb me wat wijs laten maken...

E120: Karmijn, karmijnzuur, cochenille
E120(i) Karmijn
E120 (ii) Cochenille. karmijnzuur
CI 75470

Oorsprong:
Natuurlijke rode kleurstof, gewonnen uit de schildluis Dactylopius coccus, die leeft op verschillende soorten schijfcactussen. E120 (i) is de pure kleurstof, E120 (ii) het ruwe extract. Zie ook hier.

Functie en eigenschappen:
Rode kleurstof. Zeer goed oplosbaar in water.

Producten:
Zeer veel producten

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
Tot 5 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :
Geen bijwerkingen in de gebruikte concentraties. Een effect op hyperactiviteit bij kinderen is beschreven in een paar gevallen. Wel zorgt het voor contactallergie op de huid bij gebruik in cosmetica.

Dieetbeperkingen :
E120 wordt gewonnen uit insecten en kan dus niet gebruikt worden door veganisten, vegetariers en diverse religies.

:

Busje vol bijou zei

mmmm lekker hoor zo'n roze koek,neem er nog 1!!X

Mimi zei

weeral iets bijgeleerd,
we zullen al die mooie roze dingen d'r nie voor laten zenne ;-)
mercie voor den uitleg!
we kijken uit naar de volgende!
liefs, mimi xxx

Zaanse Zolder zei

Heb je niet iets met een lekker torretje ook?

Pluisje zei

Awel, nu zijn we alweer wat slimmer geworden :) Laat de roze koeken maar smaken!

Anoniem zei

Ja, dat wist ik, dat E120 gemaakt was van de stoffen van schildluis en een rode kleurstof is. Ik griezel er een beetje van.

Lieve groet,
Gerry

Willy zei

In ketchup en lippenstift wist ik, de roze koeken niet.

maarnietvangrijs zei

Oh gatver, ik mag dat als vegetariër dus eigenlijk helemaal niet eten! :-) Ik heb ooit eens iets hierover gezien bij Keuringsdienst van Waarde, ken je dat programma?

shibbie zei

Wat een eye opener...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...