zaterdag 30 juni 2012

Vroege vogel

De mensen die mij wat beter kennen, weten dat ik op zijn zachtst gezegd geen ochtendmens ben. Het komt er eigenlijk op neer dat ik voor tienen niet aanspreekbaar ben......
Maar gisteren werd ik heel vroeg gewekt. En dan na een zeer benauwde nacht, waarin ik zowel te laat naar bed ging als ook nog slecht geslapen had.

En door wie werd ik dan wel gewekt?
Door een voor mij onbekende....

..... vogel.

Ik had geslapen met de tuindeur open, omdat het zo benauwd was. En deze oen was daardoor naar binnen gevlogen. 's Morgens om half 7. O, o, wat zijn ze soms toch dom, die vogels.

Ik hoorde hem fladderen en tegen het raam aan vliegen. Dus ik ging er maar uit om te kijken.
En ja hoor, dat zat ie (geen idee of het een hij of een zij is). Eerst op een balk en later op een lamprail.

Toen ik dichterbij kwam (met camera), draaide hij zijn hoofd om. Dat vond ik zo grappig. Net een peuter. Als ik jou niet zie, zie jij mij ook niet.


Ik begon me wel af te vragen hoe ik hem nu weer naar buiten kon krijgen. Want hij zat daar zo hoog, dat ik hem nooit zou kunnen vangen.
Maar gelukkig vloog hij naar het raam. Naar ongeveer dezelfde plek als waar het vorige domme vogeltje zat. En daar kon ik hem wel vangen met behulp van een rompertje (van mijn webwinkel) dat toevallig in de buurt lag.


Jammer genoeg is de foto niet helemaal scherp, omdat ik met 1 hand mijn camera moest vasthouden en bedienen en met mijn andere hand het vogeltje beet had.
Maar je kunt nog net het plukje stof aan zijn snavel zien. (weet je gelijk hoe schoon het hier is)

Ik ben met het vogeltje naar buiten gelopen en heb hem/haar daar vrijgelaten, na eerst een paar keer over het kopje geaaid te hebben. Het was zo schattig.
In plaats van direct zo ver mogelijk weg te vliegen, vloog het tegen de muur aan en bleef daar een aantal minuten hangen. Zeker om van de schrik te bekomen?

Ik weet niet wat voor vogeltje het was. 
Ik denk een jonge lijster. Hij was ongeveer zo groot als een mus. Dus misschien was het ook wel een volwassen exemplaar van een soort die ik niet ken? Wie het weet, mag het weer zeggen.

Omdat ik half 7 toch wel een beetje vroeg vond, ben ik weer terug mijn bed in gedoken. En daar heb ik nog even nagedoezeld.
Daarna ben ik opgestaan en begonnen aan een ontzettend leuke dag. In Friesland nog wel. 
Maar daar vertel ik later meer over.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Fijn dat je een fijne dag hebt gehad!
Wist je dat je vogels zo weinig mogelijk moet aanraken. Daar worden ze heel stresserig van.
Pas geleden las ik dat.

Lieve groet,
Gerry

ChériesCrochet zei

Wat een prachtig diertje !!
Zo mooi, voor wie het wil zien :-)

Miss Creatuurtje zei

Ik heb geen idee welk vogeltje het is maar het is in elk geval een 'vroege vogel' :-) Hij komt misschien nog wel een keertje terug :-)

Zaanse Zolder zei

mooi beessie !

De Merle zei

Hahaha, wat een verhaal!
Lief vogeltje, maar wat het is..????
Nog nooit gezien zoiets.
Enne wat heb je gisteren nou gedaan eigenlijk???
Ben wel nieuwsgierig.

Karin

Moon zei

Ach gut, arm en dom beestje. Maar gelukkig heeft hij het er heelhuids vanaf gebracht. Ik zag laatst op mijn werk een jonge pimpelmees recht op het raam (van die spiegelglazen, echt ondingen) af vliegen en hij brak zijn nek. Ik gauw naar buiten, maar hij was binnen een paar tellen dood, zo zielig. Ik denk dat jouw dwaalgast geen lijster is, daarvoor is hij te klein, ik denk een jonge heggemus, maar weet het ook niet helemaal zeker. Fijne dag!

Vogelbescherming Nederland zei

Het is inderdaad een jong vogeltje. De volwassen vogel had je waarschijnlijk wel herkend. Het is namelijk een jonge roodborst, die hebben nog niet zo'n mooie felgekleurde borst. Roodborsten behoren tot de familie van de lijsters, dat is bij het jong met zijn mooie spikkels wel te zien.

Hier vindt je meer over roodborsten in onze digitale vogelgids: http://tinyurl.com/d25p7se

Vogelbescherming Nederland

Willy zei

Dat is informatie uit betrouwbare bron. Ik had het niet geweten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...