vrijdag 29 mei 2015

Kringloopvondst of beter: Loppisfynd

Als je in Zweden bent, kom je ze overal tegen: bordjes waar Loppis op staat en bordjes waar Fika op staat. 
En dit blogje gaat over een combinatie van die 2.

Over loppis heb ik al vaker geschreven. Als je op de link klikt, krijg je al die blogjes te zien.
Loppis is eigenlijk elke plek waar tweedehands spullen verkocht worden. En dat zijn in Zweden heeeeeeeel veel plekken. Veel kringloopwinkels (steeds meer) en ook vaak gewoon bij mensen in de schuur.
Ik ben er gek op. Bijna altijd vind ik wel iets leuks en/of nuttigs.

Ook fika is een begrip dat iedereen die weleens in Zweden is geweest bekend in de oren klinkt. 
En waar je meestal goede herinneringen aan zult hebben. 
De Zweden houden namelijk erg van koffie drinken. Op de Finnen na, drinken ze de meeste koffie van alle Europeanen. 
En ze drinken niet gewoon simpel een kopje koffie met 1 of 2 koekjes erbij. O nee, koffie drinken (of thee, maar dat doen veel minder mensen) staat hier gelijk aan: FIKA!
En wat is nou fika? In elk geval iets meer dan 1 of 2 koekjes. ;-)

Een koffiepauze, thuis of op het werk, wordt hier een fikapaus genoemd. Bij de koffie horen altijd een paar verschillende, liefst zelfgebakken, soorten koek. 
Bij je kop en schotel staat ook altijd nog een extra bordje. 
En op de tafel staan de verschillende soorten koek. Het is de bedoeling dat je er van alles minstens 1 pakt.


En dan ook opeet. 
De Zweden moeten wel veel aan sport doen, want anders zouden ze volgens mij allemaal hartstikke dik moeten zijn.

Vroeger was een fika pas echt een fika als er 7 verschillende soorten koek of gebak op tafel stonden. 
Daarom is ooit het boekje Sju sorters kakor gemaakt.


En laat ik dat boekje nu eindelijk eens gevonden hebben bij de loppis! Ik zocht er al een tijdje naar.

In dit boekje, dat al sinds 1944 op de markt is (dit is een moderne versie uit 1994), staan bijna 300 recepten van allerlei verschillende soorten koek en gebak.

Van de vrij bekende 'bullar'


tot de pepparkakor


maar ook de wat hardere skorpor


en zelfs de lekkerste taarten


het staat er allemaal in. Met foto en recept. 

Wat ik altijd zo leuk vind van boeken die je bij de kringloop vindt, is dat er vaak persoonlijke aantekeningen of extra recepten in zitten. Dat was ook hier het geval.


De 7 verschillende soorten zijn tegenwoordig niet meer nodig. Maar er staan toch altijd minstens 3 soorten op tafel. 
Vaak zijn dat kanelbullar of andere bolletjes van zacht brooddeeg en dan nog wat kleinere dingen erbij.
De Zweden eten ze ook in een bepaalde volgorde op. Te beginnen met de bulle. En de kleine koekjes als laatste. 

Nog steeds wordt koffie met iets erbij ook kaffe med dopp genoemd. Waarom?
Omdat men vroeger gewoon was om de lekkere hapjes in de koffie te dopen. 

Ik ben weer helemaal blij met mijn loppisfynd.
Hopelijk heb ik binnenkort eens tijd om er iets uit te bakken. En dan de buurvrouwen uit te nodigen om het op te komen eten tijdens een gezellige fika.

5 opmerkingen:

vrouw Hommel zei

Leuk om dit te lezen,lijkt mij heel lekker

miekemoeche zei

Zou ik ook naar Zweden verhuizen???...die FIKA lijkt me echt wat voor mij :-) (hoe méér koek hoe liever!...'k ben een echte zoetekauw) En zo'n leuk aangeklede tafel...helemaal mijn ding, gezelligheid ten top!
heerlijk boek vond je daar,zeg!

wannesraps zei

tof om dit te lezen!!!!

Moon zei

Doet u mij maar teka ;)Ik lust geen koffie, maar die lekkere dingen erbij wel hoor! Wat een leuk Zweden-weetje! Loppis wist ik wel, maar fika had ik nog niet van gehoord. Ik ben wel benieuwd wat de reden is van die volgorde waarin het lekkers verorberd wordt.

Anoniem zei

Wat is dit leuk om te weten. Ik moest meteen aan Engeland denken en de Afternoon Thea. ook zo lekker en zoveel. Maar je hebt wel gelijk wat betreft het figuur. Je moet er niet aan denken, iedere dag 7 van die heerlijke dingen bij de koffie. Tenzij dik zijn mag. Ik heb weer genoten van je blog. Groetjes Wilma

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...