vrijdag 13 september 2013

Rondje Zuid-Zweden #1

Zoals beloofd zou ik nog vertellen over mijn 'rondje Zuid-Zweden'.
Inmiddels is het alweer meer dan 2 weken geleden dat ik op weg ging. Time flies.


Eerst naar mijn (Nederlandse) vriendin die samen met haar gezin een huis heeft in de buurt van Karlskoga.
Haar gezin was al naar huis, maar zij was nog achtergebleven om allerlei klussen aan het huis te doen. En daar kon ze wel wat hulp bij gebruiken. Dus stapte ik in de auto. (ik heb zelf anders toch niks te doen....)


Lekkere broodjes mee, Zweedse wegenatlas mee (heel handig, ook al heb ik een TomTom, want die weet het niet altijd even goed) en op weg. Een reis van ongeveer 450 km.
Het is niet moeilijk om in Zweden te rijden. De wegen zijn goed en rustig, de bewegwijzering is duidelijk (behalve bij wegwerkzaamheden, dus ik reed opeens een stuk op een snelweg zonder belijning en zonder ander verkeer, was niet de bedoeling....) en het was ook nog mooi weer om te rijden.

Het eerste stuk was door Småland (wie kent de naam niet van Ikea?). De provincie waarin ook mijn huis staat. Daar worden bossen steeds afgewisseld door weilandjes.
Naarmate je meer naar het noorden komt, wordt het landschap opener.
Zoals je op het kaartje kunt zien, reed ik een heel stuk langs Vättern. Dat is een van de grote meren in Zweden die we allemaal op de lagere school hebben moeten leren (in elk geval als je zo oud bent als ik). 
En als een meer in Zweden groot is, dan is het ook ECHT HEEL GROOT.
Langs het meer loopt een snelweg en doordat ik zelf moest rijden, moest ik dus op de weg letten en kon ik niet zo goed naar het meer kijken. Maar het is mooi.

Onderweg stopte ik natuurlijk regelmatig. Best wel vaak eigenlijk. Dat doe ik altijd als ik langere stukken moet rijden. Ik maak er dan maar een vakantiedagje van. Dat werkt voor mij het beste.
Dus ik stopte onder andere bij een mooi kerkje.


En natuurlijk kwam ik langs een paar Ikea's. Dit was er eentje. Bij Marieberg (heel groot winkelcentrum in de buurt van Örebro).


Je zou misschien denken dat er hier in elke stad een Ikea is, maar dat is niet het geval. 
In Nederland woon ik dichterbij meerdere Ikea's dan hier bij de dichtstbijzijnde.
Vandaar dat hier in Zweden online bestellen bij Ikea al jarenlang mogelijk en heel gebruikelijk is. De afstanden zijn gewoon te groot. Daarom bloeit online winkelen hier al heel lang.

Uiteindelijk kwam ik bij mijn vriendin aan.
Haar huis ligt in de provincie Värmland, onder Nederlanders tamelijk bekend en geliefd. Er zijn zelfs een paar plaatsen waar flink wat Nederlanders en Belgen bij elkaar wonen. 
In Värmland is het landschap veel meer open dan in Småland. Het is echt een landbouwgebied.
En dat was te merken:


Bij mijn vriendin achter het huis was het gras gemaaid en gedroogd. 
's Morgens kwam er een boer met een apparaat om lange bergen van het hooi te maken.
En 's middags kwam hij (of iemand anders, zo goed heb ik niet opgelet) met een ander apparaat dat de bergjes naar binnen zoog en uiteindelijk als een hooirol weer uitspuugde.
Er is daar in de buurt ook veel akkerland.

En zie je die wei op die heuvel aan de overkant? Daar liepen een keer 3 kraanvogels!!! Maar helaas op een moment dat ik geen tijd had om er dichter naartoe te gaan en foto's te maken, want we moesten op koffievisite bij de buurvrouw. (Fika!) En toen we terugkwamen, waren ze weg.

Het was niet de bedoeling van mijn bezoek om lui achterover te gaan zitten. Er moest ook gewerkt worden.
Dus dat heb ik gedaan. Echt Zweeds gewerkt.


Ik heb pallets geschilderd met echte Zweedse Falu rödfärg.


Ze had er 8 die geschilderd moesten worden en ik heb er 4 gedaan, dus toch aardig mijn steentje bijgedragen, dacht ik zo.
Verder hebben we natuurlijk zoveel gepraat dat we er 's avonds moe van waren.

Ik ben 2 dagen bij haar gebleven en toen was het alweer tijd om verder te reizen. Op weg naar mijn broer, die in Sundbyberg, tegen Stockholm aan, woont. Hij kon alleen in het weekend. Dus op vrijdag stapte ik weer in mijn autootje voor een nieuw stukje reis.

In de buurt van Västerås maakte ik een stop bij een prachtig en heel groot winkelcentrum, Erikslund.
Daar zag ik onder andere een TGR. Oftewel Tiger oftewel Flying tiger, zoals het sinds kort in Nederland heet.
En wie daar weleens geweest is, weet dat ze daar leuke spulletjes verkopen.
Ik kwam met deze dingetjes naar buiten (heb me goed ingehouden):


Een leuke theedoek en

leuke tapejes.

Natuurlijk had ik geen uren de tijd, dus ik heb maar een klein deel van het winkelcentrum gezien.
Ik dacht dat ik er op de terugweg ook weer langs zou komen. Dus ik had gepland om er dan wat uitgebreider rond te gaan kijken. Maar op de weg terug naar huis kwam ik er zelfs helemaal niet eens meer in de buurt. Nou ja, heb ik weer geld bespaard, moet ik maar denken.

De rest van de reis volgt later. Tenminste, dat is de bedoeling.

16 opmerkingen:

Willy zei

Mooi om zo mee te mogen genieten van Zweden. Die foto van de Ikea...ha, zou zo hier gemaakt kunnen zijn.... ben zaterdag onverwachts nog bij Ikea langs geweest. Stiekem om te eten en niet om te shoppen. Hoewel mijn handen jeukten hoor.....
Hoe lang blijf je nog daar?

CarlaK.be zei

OOOOh zo'n mooi verslag weer!
Je bent een keigoede Zweden ambassadeur, ik krijg telkens ik zo'n bericht van je lees zin om naar Zweden te reizen!
Liefs!

wannesraps zei

ik lees je verslagen altijd graag...precies of we eventjes meemogen in je koffer.
Die theedoek is echt een pareltje en die tapetjes zijn ook geweldig.

Groetjes
Maren (hoemmelke.blogspot.com)

MultiVroon zei

He heerlijk om te lezen :) Vakantie gevoel. Dus zeker het vervolg nog posten hoor!

Stins zei

Leuk om met je mee te reizen!

Moos zei

Heerlijk om zo jouw vakantie mee te beleven meis! Op naar het volgende deel :-)

Moois van mie zei

time flies indeed, het is ineens al herfst. Tof dat we effe mee mogen kijken !

Unknown zei

wat een avontuur ! ik vind het nogal wat zo in je 1tje van die grote reizen te maken.! super om te lezen, ik was even mee .. had je het niet gemerkt ? :-) xx

Anoniem zei

Wat een mooie reisdag Ria.! Jij zit echt te genieten onderweg. Leuk om je nieuwe land zo beter te leren kennen.

Lieve groet,
Gerry

Marloeskreatief zei

Vind het altijd erg leuk om met je mee te gaan ,jij bent toch ook een bezig bijtje zeg ,denk dat ik wel van jouw leeftijd ben maar weet niets van Zweedse meren ,erg eigenlijk
,maar nu dus wel ,gr marloeskreatief
Maillist gestuurd met mailadres

Juffrouw Waardvleugel zei

Mooie reis ik zou er zo naar toe verhuizen!
Groet!

Es zei

prachtige kleur die van de pallets! En die theedoek hoe leuk....
X Es

Miss Creatuurtje zei

Goed idee om bij langere ritten op tijd te stoppen en er een echt vakantiedagje van te maken, zo zie je nog veel meer! ... oh en die tapjes!!

Angeline zei

Heerlijk verslagje weer Ria,bedankt voor het 'meereizen'!

lieve groetjes
Angeline

Moon zei

Mooi reisverslag, leuk om te lezen hoe dingen zijn/gaan in Zweden. We zijn er dit jaar met vakantie ook geweest. Het is weer zo anders dan Noorwegen en de mensen ook trouwens. Ze houden in Zweden erg van fifties auto's en bijna iedereen lijkt wel een tattoo te hebben... gut!

Poesie Oh Hi! zei

Heerlijk om zo een beetje met je mee te reizen :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...