maandag 3 juni 2013

Kneuterigheid

Het zal niet langer dan een jaar geleden zijn dat ik altijd om het hardst riep dat ik nooit, maar dan ook echt nooit ergens op het platteland zou gaan wonen. Ik voelde mij een stadsmens in hart en nieren.
Alles om de hoek, dat vond ik belangrijk en prettig.
Dus van alle mensen ben ik zelf misschien nog wel het meest verbaasd over hoe kneuterig mijn leven er nu uitziet.
Zowel in Nederland als in Zweden kun je wel zeggen dat ik op het platteland woon.
In beide gevallen is 'de stad' best ver weg.
En het rare is dat ik me er prima bij voel.

Kijk maar even mee naar de kneuterigheid van mijn huidige Zweedse leven....

Is dit niet übertruttig? Echt, een jaar geleden zou ik het vreselijk gevonden hebben.
(Kleine kanttekening: de muren heb ik hier al wit geschilderd, die waren ook bruin. En op de vloer wil ik graag nog iets lichters hebben. Maar alles op zijn tijd.)

In mijn vrije tijd doe ik allemaal tuttige dingen, zoals

Plantjes kweken (niet altijd erg succesvol trouwens, alleen op deze foto zie ik al meerdere mislukkingen).

Naar bloemetjes kijken en er foto's van maken. Veel foto's soms ook.

Zweedse koffie drinken.

Genieten van een tijdschrift van meer dan 80 jaar oud.

Oude houten meubels wit schilderen.

Bakken. 
Ik heb zaterdag bij de Lions loppis zelfs een broodbakmachine gekocht. 
Het moet niet veel gekker worden.

Een uitstapje maken naar een tuin met bijna uitgebloeide tulpen.

En dit was wel het toppunt van tuttigheid: ik deed mee aan de door de Fritidsförening georganiseerde Tipspromenad. Oftewel een wandeling met vragen om te beantwoorden.
Ik had trouwens 8 van de 12 antwoorden goed. Dat vond ik wel heel grappig. Want soms wist ik echt niet waar een vraag over ging. De Zweedse actualiteit en historie zitten er niet helemaal goed in bij mij. ;-)
Maar een beetje gokken kan wonderen doen blijkbaar.

Tja, niks groots te melden vanuit Zweden dus.
Alles wat ik doe en meemaak is klein en sukkelig.
Maar ik geniet ervan met volle teugen.
En elke dag zet ik weer een stapje voorwaarts. Op het platteland. Heerlijk.

P.S. Ik kreeg hier in de buurt commentaar op mijn enthousiaste verhalen. Het is niet de bedoeling dat het hier een Nederlandse/Belgische enclave in Zweden gaat worden. Dus: niet emigreren hoor, alleen maar op vakantie komen naar Tingsryd. ;-)

17 opmerkingen:

Poesie Oh Hi! zei

Hihi Ria dat is niet tuttig, dat is juist super hip! Echt precies alles wat jij hier boven beschrijft doe ik ook. Inclusief mijn eigen brood bakken met de broodbakmachine. Oke, ik drink dan geen Zweedse koffie maar ik nam gisteren wel een 'bakkie' bij IKEA. Telt dat ook? ;)

Maar alle gekheid op een stokje. Ik merk bij mijzelf en in mijn omgeving dat heel veel mensen de 'kneuterigheid' opzoeken, zich hier prettig bij voelen en er nog voor uit durven komen ook! Zou het komen door de crisis? Of zou het komen dat we er meer en meer achter komen dat ons geluk niet in geld, status of dure spullen zit? :)

Janina - Elke dag zaterdag zei

Heerlijk, ik wil wel meedoen met jouw kleine sukkelige leven...lijkt best op dat van mij namelijk en ik geniet ervan ;)

Es zei

Back to Basic, SlowFood, zelfvoorzienend het is zo 2013!! Dus helemaal goed en vooral genieten het geluk zit m echt in de kleine dingen en in jezelf
XXX Es

CarlaK.be zei

Da's gewoon het goede leven !
Liefs!

Zaanse Zolder zei

Wees jij maar lekker 'tuttig'. Valt nogal mee hoor hahahahaha ik schiet echt in de lach.

Anoniem zei

Je hebt helemaal contact met het aardse en met onthaasten en dat voelt lekker. Blij dat je er zo van geniet!

Lieve groet,
Gerry

Anoniem zei

Wie bepaald nou eigenlijk wanneer iets "tuttig" en "kneuterig" is?
Misschien vrouwen eigen dat we ons druk maken om wat de buitenwereld er van zou kunnen denken?
Denk dat menigeen zou willen genieten van al het moois om jouw heen.
Dus ga vooral zo door..jij moet je er goed bij voelen:)
groetjes,
Letty/Elle-Bee

Moos zei

Wat is er mis met kneuterigheid????hihihihi .... ik lees iemand die geniet .... en daar geniet ik weer van :-)

merula zei

haha lekker toch! Geniet er van.

MultiVroon zei

Heerlijk toch :)

lien zei

Kneuterig is ook wel heel gezellig, toch?

Unknown zei

:-) erg heel erg is het met je :-)
tja
je bent niet meer te helpen ben ik bang hahahahaha
hier zit ook zo'n tut !
(schaam)
met mn haakwerkje in het zonnetje
tss dat is voor bejaarden denk ik weleens...
ach
dan maar een tut
hihi
die moeten er ook zijn
ik vind je foto's geweldig :-)
liefs, Ellen

Miss Creatuurtje zei

Ik hou énorm van jou kneuterigheid!!! :-)

marmarel zei

Ik smul van die kneuterige verhalen! :-)

Marjo zei

Zaaaaalig om te lezen , en helemaal niet tuttig hoor teutebel hihihihih .....

Ik kan me voorstellen dat je geniet van het platteland, ook ik woon op de 'boeren buiten' zoals ze zeggen ...maar ik zou niet anders meer willen en ik ben sowieso geen stadsmens ..dochterlief woont ik de stad Gent, en leuk zo'n dagje maar ohhhh zo blij dat ik weer naar de rust kan terugkeren 's avonds ....

Liefs
Marjo

jumare zei

nou, misschien vinden sommeige mensen het truttig, maar het ziet en klinkt echt zalig.

miekemoeche zei

héérlijk zo'n "tutterig" leven! Is toch prachtig om zo te kunnen genieten! Doe jij zo maar lekker verder en ....wij genieten met je mee!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...